Sebastian Lăzăroiu (foto), ministrul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, acuză: „Fraude grave în dosarele persoanelor cu handicap din judeţul Hunedoara!” * 72% dintre dosarele verificate au probleme * Acuzaţi de fraudă: primăriile, Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, un ONG şi medicii hunedoreni * Frauda estimată se ridică, lunar, la 30 de miliarde de lei vechi * Lăzăroiu: „Ce medic vine în comisia de evaluare a persoanelor cu handicap, pentru 40 de lei pe lună? S-ar putea să vină cei predispuţi să ia şpagă.” * Lăzăroiu: „ Am dat amenzi de 17.000 de lei. Mă întreb cît sînt şpăgile. Cred că mult mai mari. Trebuie să mărim amenzile şi să ajungem la răspundere penală pentru aceste fapte.” * Lăzăroiu: „Aici, în Hunedoara, n-a ajuns încă Parchetul, dar trebuie să vină. Suspiciunile de corupţie sînt majore aici”.
(vom reveni cu detalii despre acest scandal, cu numele medicilor psihiatri şi psihologilor hunedoreni implicaţi, cu acuzaţiile pe care Sebastian Lăzăroiu, ministrul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, le-a făcut, astăzi, la Deva, într-o conferinţă de presă.)
UPDATE 1:
UPDATE 1:
Comunicat de presa
Ancheta persoane cu handicap Hunedoara
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, Sebastian Lazaroiu, a mers in aceasta dimineata la Hunedoara si a verificat stadiul unor anchete facute de Inspectia Sociala impreuna cu specialistii de la Comisia Superioara de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap.
Sebastian Lazaroiu s-a intalnit cu reprezentantii DGASPC Hunedoara, presedintele Comisiei Judetene a Persoanelor cu Handicap si experti ai Serviciului de Evaluare Complexa. Ministrul Muncii a cerut cresterea sanctiunilor, aplicarea lor, modificarea legislatiei, verificarea amanuntita a unor Ong-uri care apara drepturile persoanelor cu dizabilitati, intocmirea dosarelor penale pentru medicii care incalca flagrant si, in mod repetat, legea, intarirea Inspectiei Sociale si a Comisiei Superioare de Evaluare a persoanelor cu Handicap. Ministrul a declarat ca, pentru o schimbare profunda a sistemului, este obligatorie si colaborarea Colegiului Medicilor . Sebastian Lazaroiu a spus ca va cere "tranformarea acestei institutii din sindicat, intr-un Colegiu al Medicilor care sa vegheze si sa sanctioneze medicii , atunci cand acestia nu isi respecta profesia”.
Va rugam sa consultati materialul atasat pentru a afla primele rezultate ale anchetelor, detalii despre persoanele cu handicap din Hunedoara, precum si ultimele statistici.
Ioana Santa, purtator de cuvant Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
UPDATE 2:
RAPORTUL COMPLET AL VIZITEI ÎN JUDEŢUL HUNEDOARA A MINISTRULUI MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE, SEBASTIAN LĂZĂROIU
2 AUGUST 2011
HANDICAPUL IN ROMANIA
· 3,22 % din populația României are un handicap; conform DEX , handicapul este “ o deficient a locomotorie, mentală sau orice altă infirmitate a unei persoane”; de prin 2008 încoace , in România, definiția a căpătat nuanțe noi;
· Este din ce in ce mai evident că NOUL TREND este handicapul PSIHIC. O demonstrează ultimele verificări ale inspectorilor noștri. Beneficiarii au trecut de la încadrarea in handicap vizual, in special, la cel psihic (Alzheimer, dementa, retard), sunt dosare și hârtii mai ușor de falsificat.
· În toata țara, se observă că, deși numărul populației scade, numărul persoanelor cu handicap creste. Ultima campanie făcută de inspectori anul trecut arată ca există POTENTIAL de fraudare a aproape 90 de mii de cazuri, ceea ce înseamnă ca peste o treime din totalul persoanelor adulte cu handicap neinstituţionalizate încadrate în grad de handicap grav si accentuat (peste 36 la suta dintre dosarele verificate au fost propuse spre reevaluare). Sunt oameni care, chit ca au handicap grav vizual sau locomotor, au simțul orientării in timp si spatiu, merg pe bicicleta, fac treaba in gospodarii, conduc mașini, mulți dintre ei si-au luat carnetul după ce au obținut gradul de handicap.
HANDICAPUL LA HUNEDOARA
· Ce avem la Hunedoara? Cele mai multe persoane cu handicap din regiunea Vest (4,44% raportat la 463.102 locuitori, comparativ cu județul Timis unde ponderea este de 3,57 % sau Arad unde ponderea este de 2,74 % )
· Medicul neurolog care da diagnosticul se regăsește și în serviciul de evaluare complexa (cel care propune încadrarea în gradul de handicap) și care, teoretic, ar trebui sa fie o autoritate neutră si cel mai important FILTRU. Avem, așadar, o situație de „incompatibilitate”.
· Astfel, dintre cele peste 18.000 de persoane cu handicap din Hunedoara, peste 90 la suta sunt încadrați la handicap grav si accentuat;
· Din 180 de dosare verificate, 130 încalcă flagrant încadrările legale în gradele de handicap. Un fapt evident doar răsfoind și citind diagnosticele date de medici. Spre exemplu, demența vasculară nu se mai încadrează, potrivit legii în grad de handicap. Cu ocazia verificărilor făcute in teren, am descoperit nu doar ca beneficiarii sunt apți de muncă, dar unii chiar se plimba cu bicicleta, cu mașina sau, chiar mai bine, au contracte de munca peste hotare. 9 dintre cei verificați în teren aveau premise de conducere obtinute dupa ce primisera certificatul de încadrare in grad de handicap.
· Mai grav este ca unele ong-uri care ar trebui sa protejeze drepturile persoanelor cu handicap, se ocupa tot de obținerea ilegala a drepturilor si ajutoarelor pentru persoanele cu handicap (avem in ancheta un ong ; președintele ong-ului suferă el însușii de un handicap psihic; cum poate fi mandatat legal un om fără discernământ să apere interesele unor persoane cu handicap?!)
· Serviciul de evaluare complexa este un filtru nou, dar care nu functioneaza asa cum trebuie pentru ca aceiasi medici care propun incadrarea in grad de handicap diagnostricul participa si la intocmirea dosarului pacientului
· In acelasi timp, Comsia judeteana de evaluare a persoanelor cu handicap nu mai este obligata din 2007 sa vada pacientii nici in situatiile in care diagnosticele si datele din dosare sunt, vizibil, contradictorii
· In judetul cu numarul cel mai mare de persoane cu handicap din regiunea vest nu exista niciun centru de recuperare si reabilitare neuropsihiatrica
· Potrivit actualei legislatii, Comisia Superioara de Evaluare a Persoanelor cu Handicap poate face verificari in teren doar prin ordin de ministru, insa NU poate decide încadrarea intr-un grad inferior.
PRIN URMARE
· Trebuie să-i scoatem din sistem pe bolnavii închipuiți și să le facem loc celor care, în mod paradoxal și absurd, sunt considerați “apți de munca” și, în loc să-și ocupe timpul cu programe de recuperare sunt puși pe drumuri și trimiși la munca in baza unor anchete făcute din birou
· SEC, Serviciul de Evaluare Complexa este in momentul de fata cel mai important filtru , dar si cel mai vulnerabil;
· Pana in 2012, trebuie modificata legislația, astfel încât Comisia Superioara de Evaluare a persoanelor cu Handicap sa fie UNA cu Institutul de Expertiza a pensiilor de invaliditate; criteriile medicale trebuie armonizate/ cazurile de frauda să poată fi urmărite mai ușor și să existe un control mai bun al cazurilor in care legea este incalcata.
DGASPC Hunedoara
· Care este stadiul de revizuire a procedurilor de lucru ale serviciului de evaluare complexă (Comisia a constatat că o persoană trebuia să se deplaseze de 2 sau chiar 3 ori până să ajungă să își depună dosarul);
PLAN DE MĂSURI
| MĂSURA DISPUSĂ |
| RESPONSABILI | ||||
1 | Revizuirea Procedurii de lucru a serviciului de evaluare complexă, astfel încât aceasta să răspundă cerinţelor prevăzute de legislaţia în vigoare | August 2011 | Şef serviciu Evaluare complexă şi Director general | ||||
2 | Respectarea prevederilor HG nr. 430/2008 cu privire la documentele administrative necesare constituirii dosarului în vederea evaluării şi încadrării în grad de handicap (cerere tip, anchetă socială, raport de evaluare complexă, plan de recuperare şi reabilitare socială, orientare profesională). | Recomandare cu termen de realizare permanent şi care vizează toate persoanele care se prezintă în vederea evaluării/ Reevaluării | Şef Serviciu Evaluare Complexă Personalul angajat în cadrul SEC | ||||
3. | Asigurarea unui interpret al limbajului mimico-gestual şi elaborarea de materiale informative în limbajul specific persoanelor cu handicap vizual | August 2011 | Director general | ||||
4. | Completarea anchetelor sociale şi a rapoartelor de evaluare complexă cu toate informațiile solicitate în modelele tip și datarea acestora. Precizarea în clar în raportul de evaluare complexă, pe toate componentele, a concluziilor rezultate în urma evaluării persoanei, precum și a propunerii de încadrare într-un grad de handicap. | Recomandare cu termen de realizare permanent şi care vizează toate persoanele care se prezintă în vederea evaluării/ reevaluării | Şef Serviciu Evaluare Complexă Personalul de specialitate angajat în cadrul serviciului | ||||
5. | Întocmirea programelor individuale de reabilitare şi integrare socială pentru toate persoanele încadrate în grad de handicap; precizarea în clar a măsurilor de intervenţie ce se impun în raport cu vârsta, afecţiunile, nevoile identificate sau statutul social al persoanei. | Recomandare cu termen de realizare permanent şi care vizează toate persoanele care se prezintă în vederea evaluării/ reevaluării | Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap | ||||
6. | Respectarea prevederilor HG nr. 430/2008 cu privire la documentele medicale necesare constituirii dosarului în vederea evaluării/reevaluării şi încadrării în grad de handicap. Înformarea corectă a solicitanților cu privire la tipul și conținutul documentelor medicale solicitate și precizarea, în clar, a investigațiilor paraclinice necesare susținerii diagnosticului. | August 2011 | Şef Serviciu Evaluare Complexă Preşedintele Comisiei de Evaluare Complexă | ||||
7. | Reevaluarea periodică a planurilor de recuperare şi reabilitare socială, pe componentele prevăzute în legislaţia în vigoare, pentru pesoanele încadrate în grad de handicap, cu valabilitate permanentă, înainte de înfiinţarea serviciului de evaluare complexă. | Şef Serviciu Evaluare Complexă Preşedintele Comisiei de Evaluare Complexă | |||||
8. | Admiterea dosarelor numai cu scrisoarea medicală care are precizată data debutului afecţiunii, acolo unde este cazul. | PERMANENT | Şef Serviciu Evaluare Complexă Preşedintele Comisiei de Evaluare Complexă | ||||
9. | Desemnarea, la nivelul serviciului, a managerilor de caz care să gestioneze problematica persoanelor cu handicap şi să răspundă de respectarea legislaţiei | August 2011 | Şef Serviciu Evaluare Complexă | ||||
10. | Îndrumarea persoanelor cu handicap mintal sau psihic, lipsite de discernământ, în vederea obţinerii tutelei sau curatelei şi transmiterea prestaţiilor la aceşti reprezentanţi legali. | August 2011 | Şef Serviciu Evaluare Complexă şi Director general | ||||
11 | Înformarea primăriilor locale, în cazul suspendării drepturilor unor persoane deţinătoare de certificat de încadrare în grad de handicap. | Permanent | Şef Serviciu Evaluare Complexă şi Director general | ||||
12 | Reanalizarea tuturor dosarelor pentru persoanele cu handicap, în special psihic şi mintal, existente în evidenţa DGASPC Hunedoara. Suspendarea drepturilor persoanelor la care se constată documente medicale irelevante pentru încadrarea în grad de handicap, reevaluarea încadrărilor cu respectarea legislaţiei în domeniu şi informarea lunară, atât a Inspecţiei Sociale cât şi a Comisiei Superioare asupra stadiului acţiunii. | Octombrie 2011 | Şef Serviciu Evaluare Complexă Preşedintele Comisiei de Evaluare | ||||
13 | Achiziţionarea unui pachet de teste necesare evaluări psihologice | August 2011 | Şef Serviciu Evaluare Complexă şi Directorul general | ||||
14 | Constituirea unei comisii interne, pentru evaluarea activităţii desfăşurate în cadrul SECPAH şi a Comisiei de evaluare şi sancţionarea administrativă a persoanelor responsabile de nerespectarea legislaţiei în vigoare privind încadrarea în grad de handicap, precum şi reconsiderarea componenţei celor două structuri în funcţie de rezultate, cu înlocuirea specialiştilor din cadrul SEC şi a Comisiei de Evaluare | August 2011 | Director general | ||||
15 | Confruntarea listei de persoane cu handicap psihic şi mintal cu cea a persoanelor deţinătoare de permise auto de la Inspectoratul de Poliţie. | Permanent | Şef serviciu SEC şi Director general |
· Date statistice (Sursa: datele statistice publicate pe site-ul DGPH)
- La nivel de țară, se observă faptul că deși populația României este în scădere numărul persoanelor cu handicap cunoaște o continuă creștere, ajungând ca în anul 2011 ponderea persoanelor cu handicap în totalul populației din România să reprezinte 3,22% .
EVOLUȚIA PERSOANELOR CU HANDICAP DIN ROMÂNIA 2008 – 2010
-
NR. CRT | Perioada de raportare | Populația României | Nr. total persoane cu handicap | Ponderea persoanelor cu handicap in total populație din România | Nr. total persoane adulte cu handicap | Ponderea persoanelor adulte cu handicap din număr total persoane cu handicap din România |
1. | 31.12.2008 | 21.537.563 | 631.199 | 2,93% | 571.952 | 90,61% |
2. | 31.12.2009 | 21.498.616 | 681.558 | 3,17% | 620.042 | 90,97 % |
3. | 31.12.2010 | 21.462.186 | 689.680 | 3,21% | 628.393 | 91.11 % |
4. | 31.03.2011 | 21.462.186 | 691.482 | 3,22% | 629.488 | 91,03% |
- Această tendință se observă și la nivelul județului Hunedoara. Raportat la totalul populaţiei înregistrat în anul 2011 (463.102), față de anul 2008 (472.284) se poate remarca faptul că deși numărul de persoane din judeţ se află în scădere, numărul persoanelor cu handicap înregistrează o creştere, această creștere înregistrându-se în condițiile în care noile criterii medico – psihosociale, intrate in vigoare în ianuarie 2008, sunt mult mai restrictive față de cele anterioare.
NR. CRT | Sitaţia la: | Nr. populaţie pe judeţ | Nr. total persone cu handicap | Nr. total persone cu handicap adulte | Ponderea personelor cu handicap din judeţ raportată la nr. total al personelor cu handicap din România | Ponderea personelor cu handicap din judeţ raportată la populaţia acesteia |
1. | 31.12.2008 | 472.284 | 17.832 | 16.579 | 2,83% | 3,78% |
2. | 31.12.2009 | 466.586 | 19.122 | 17.783 | 2,81% | 4,10% |
3. | 31.12.2010 | 463.102 | 19.098 | 17.816 | 2,77% | 4,12% |
4. | 31.03.2011 | 463.102 | 20.572 | 19.070 | 2,98% | 4,44% |
- din cele 4 judeţe ale regiunii Vest[1], conform datelor statistice publicate pe site-ul DGPH la 31.03.2011, ponderea cea mai mare a persoanelor cu handicap[2] (persone adulte şi copii) o deține județul Hunedoara cu 4,44% raportată la 463.102 locuitori, comparativ cu județul Timiș unde ponderea este de 3,57 % raportată la 678.795 locuitori sau la județul Arad unde ponderea este de 2,74 % raportată la 455.477 locuitori.
- La nivelul județului Hunedoara din cele 13 centre aflate în subordinea DGASPC-ului, niciunul nu este Centru de recuperare, reabilitare neuropsihiatrică (majoritatea sunt Centre de Îngrijire și Asistență ) în condițiile în care la nivelul județului Arad care are un număr mult mai mic de persoane cu handicap (respectiv 12.256 fața de 20.572) sunt două astfel de Centre de recuperare.
· REZULTATELE ANCHETEI in urma controlului Comisiei Superioare din cadrul DGPH în colaborare cu inspectorii sociali din cadrul DGIS, efectuată în Judeul Hunedoara în perioada 11–21 iulie 2011.
- la data controlului in evidenţele DGASPC Hunedoara, din totalul de 18.626[3] de persoane adulte cu handicap înregistrate la finalul lunii iunie a.c. (reprezentând 4,03% raportat la populaţia judeţului), 16.845 persoane sunt încadrate în grad de handicap grav şi accentuat[4] (adică 90,43%).
- în urma controlului au fost verificate administrativ un număr de 180 de dosare, dintre acestea 130 nu au încadrările în grad de handicap în conformitate cu prevederile legale în vigoare iar în teren au fost verificaţi un număr de 21 de beneficiari. Cu ocazia vizitelor la domiciliul acestora au fost identificate situații în care nu se confirma diagnosticul din documentele medicale, sau nu au fost găsite la domiciliu fiind plecate în străinătate. De asemenea, 9 persoane din cele 21 verificate în teren, care sunt posesoare de certificate de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat, cu handicap mental sau psihic deţin şi permise de conducere auto (3 au obţinut permisul înainte de a obţine certificatul iar 6 dintre aceştia au obţinut/actualizat permisul după obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap). Totodată, din verificările echipei de control, din analiza documentelor medicale, au reieşit propuneri de încadrare în grad de handicap, eronate, întrucât diagnosticele erau contradictorii, nefiind susţinute în documentația medicală depusă la dosar, în mod premeditat, de investigaţii paraclinice de specialitate, care ar fi putut infirma/confirma diagnosticele menţionate.
- urmează a fi verificat în viitorul imediat modul în care, în calitate de Președinte al Asociației de Psihiatrie Arizona, d-na Cotoraci Catinca, a obținut dreptul de ,,reprezentare a intereselor persoanelor cu handicap”, deși aceasta este ea insăși o persoană care suferă, conform datelor existente, de o afecțiune psihiatrică (schizofrenie paranoidă – psihoză majoră, care poate afecta sever discernământul persoanei). Mai mult, deși prevederile legale în vigoare, menționează obligativitatea instituirii curatelei/tutelei pentru a reprezenta corect interesele persoanelor cu handicap mental și psihic (la care este abolită parțial/total capacitatea de a discerne și a se proteja singure), d-na Cotoraci Catinca a fost mandatată de către persoanele cu handicap să le reprezinte interesele prin intermediul unor procuri speciale, semnate toate de către un singur notar. De asemenea, unii dintre medicii care au eliberat documentele medicale care au stat la baza incadrarii in grad de handicap, aveau si calitatea de membrii in Asociatia de Psihiatrie Arizona, prestand si servicii in cadrul acestei asociatii, in baza unor contracte de prestari servicii/voluntariat (dr. Schmidt , psiholog Reis).
- în urma controlului efctuat de către Comisia Superioară din cadrul DGPH în colaborare cu inspectorii sociali din cadrul DGIS, a fost amendată atât DGASPC Hunedoara cât și fostul președinte și actualul președinte ai Comisiei de evaluare, cuantumul sancţiunilor contravenţionale fiind în valoare de 17.000 lei. De asemenea, echipa de control va propune măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate în ce privește evaluarea și încadrarea în grad de handicap şi deferirea persoanelor responsabile de încadrările nelegale în grad de handicap spre competenta cercetare a organelor abilitate ale statului.
Observaţie 1: pentru prima oara au fost aplicate amenzi pe nerespectarea criteriilor de la intrarea acestora în vigoare în anul 2008.
Observaţie 2 : din 7.050 contestații solutionate de membrii Comisiei Superioare în peroada 01.01.2011 - 30.06.2011, 488 (6,29%) au fost aprobate[5] (gradul a fost schimbat în sens favorabil).
· Soluţii
- demararea unor acțiuni de control similare în toată ţara.
- suplimentarea numărului de membrii ai Comisiei Superioare în vederea eficientizării activității acesteia, prin ordin al ministrului și în conformitate cu prevederile articolului 90.1 alineat (5) din legea privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
- susținerea și promovarea Legii Asistenţei Sociale ca instrument de reglementare al situației persoanelor cu handicap, inclusiv prin crearea Institutului Național de Evaluare a Dizabilității, ca structură unică de stabilire adecvată a gradului de handicap.
- Modificarea regulamentului de organizare si functionare a Comisiei superioare deevaluare a persoanelor adulte cu handicap (in sensul in care, in prezent,
aceasta comisiei nu poate respinge incadrarea in grad de handicap prin
scaderea gradului, chiar daca se constata eludarea Ordinului
762/1992/2007;
- Înăsprirea pedepselor pentru medicii care incadreaza nelegal in grad de
handicap, aplicarea sanctiunilor;
aceasta comisiei nu poate respinge incadrarea in grad de handicap prin
scaderea gradului, chiar daca se constata eludarea Ordinului
762/1992/2007;
- Înăsprirea pedepselor pentru medicii care incadreaza nelegal in grad de
handicap, aplicarea sanctiunilor;
Nereguli semnalate în cursul misiunii de control
· Referitor la verificarea administrativă
În cadrul acţiunii de control au fost verificate 180 de dosare, acestea fiind selectate astfel: 23 dosare ale beneficiarilor menționați în sesizare, 21 ale altor beneficiari, membri ai Asociaţiei Arizona, 15 dosare selectate dintre contestaţiile depuse la Comisia Superioară, 104 dosare selectate aleatoriu din arhiva Serviciului de evaluare complexă, din care 56 ale unor persoane cu domiciliul în localitatea Brănişca, 3 dosare dintre cele noi intrate în serviciu (au fost verificate odată cu evaluarea persoanelor la SEC), 1 dosar al unei persoane cu handicap care a avut și calitatea de asistent maternal profesionist şi dosarele medicale ale președintei Asociației Arizona, precum și al soțului acesteia.
Din analiza documentaţiei aferente încadrării în grad de handicap (180 dosare) rezultă că, au fost întocmite rapoarte de evaluare complexă dar, conţinutul acestora este extrem de lapidar și uneori contradictoriu în ceea ce priveşte conţinutul informaţional asupra statusului social (anchetele sociale) şi medical (referate medicale) al persoanei, nu au fost formulate concluzii și recomandări ale specialiștilor care au efectuat evaluarea persoanei pe fiecare componentă cuprinsă în raport, fapt pentru care echipa de control consideră irelevante datele rezultate din aceste documente, conducând, de cele mai multe ori, la o încadrare incorectă în grad de handicap.
Dintre acestea 130 nu au încadrările în grad de handicap în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în sensul că unele nu conţin documentele prevăzute de HG nr. 430/2008 (cerere tip, anchete sociale, rapoarte de evaluare complexă, programul individual de reabilitare şi integrare socială), rapoartele de evaluare complexă sunt incomplete, nu cuprind toate evaluările iar documentele medicale existente la dosar sunt contradictorii.
În cazul beneficiarilor care au fost încadraţi în grad de handicap, cu valabilitate permanentă, înainte de înfiinţarea serviciului, dosarele nu au fost completate cu documentele prevăzute de legislaţia în vigoare respectiv: scrisoarea medicală, nu a fost elaborat Raportul de reevaluare, nu au fost stabilite măsurile de protecţie ale adultului cu handicap.
· Referitor la verificarea în teren
Cu ocazia vizitelor efectuate la domiciliul unui număr de 21 de persoane cu handicap (10 persone cu domiciliu în din Hunedoara şi 11 din localitatea Brănişca[6]), au fost identificate situaţii (vezi Anexa nr.1) în care nu se confirmă diagnosticul din documentele medicale, unele persoane sunt plecate la muncă în străinătate (2 persone), iar altele nu au fost găsite la domiciliu (7 persone) Din declaraţiile vecinilor reiese că persoanele în cauză nu au probleme de sănătate. Persoanele vizitate nu au putut pune la dispoziţia echipei de control bilete de ieşire din spital sau documente care să ateste vizite repetate la medici specialişti şi reţete cu medicamente specifice diagnosticelor.
De asemenea, au fost identificate persoane pentru care DGASPC Hunedoara a suspendat indemnizaţia persoanei cu handicap dar Primăria locală acordă în continuare indemnizaţia de însoţitor.
Totodată, din verificările echipei de control, s-au identificat 9 persoane, posesoare de certificate de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat şi care deţin şi permise de conducere auto.
Documentele medicale care au stat la baza încadrării în grad de handicap pentru categoria handicapului neuropsihic şi mental, au fost eliberate doar de un singur grup de specialişti, medici psihiatri şi psihologi (dr. Vădan Adriana, dr. Grecu Dan, dr. Schmidt Cornelia, dr. Ciurea Radu, psiholog Reis Cristina, psiholog Balaci Gabriel, psiholog Gogioiu Cătălin, psiholog Florea Claudia Simona). Astfel, au fost identificate persoane care, deşi locuiesc în Hunedoara, au prezentat documente medicale obţinute de un singur medic al unei unităţi medicale din Cluj şi de la Spitalul de psihiatrie din localitatea Zam,judeţul Hunedoara.
- din analiza documentelor medicale, au reieşit propuneri de încadrare în grad de handicap, eronate, întrucât diagnosticele erau contradictorii, nefiind susţinute în documentatia medicala depusa la dosar, in mod premeditat, de investigaţii paraclinice de specialitate, care ar fi putut infirma/confirma diagnosticele menţionate.
- medicii specialişti din cadrul SEC şi Comisia de Evaluare, în speţă dr. Gros Gabriela, dr. Samarghitan, dr. Stănescu, precum şi psihologii din cadrul acestor servicii, au procedat la eludarea criteriilor medico-sociale aprobate prin Ordinul 762/2007, întrucât au încadrat în grad de handicap afecţiuni care nu sunt prevăzute în criterii.
· Referitor la fundaţia Arizona
- echipa de control a constatat faptul ca in calitate de Presedinte al Asociatiei de Psihiatrie Arizona, d-na Cotoraci Catinca a obtinut dreptul ,,la reprezentare a intereselor persoanelor cu handicap, desi aceasta este ea insasi o persoana care sufera de o afectiune psihiatrica (schizofrenie paranoida-psihoza majora, care poate afecta sever discernamantul persoanei). Aceste procuri speciale, sunt obtinute de la un singur notar de catre d-na Cotoraci Catinca, desi prevederile legale in vigoare , o obligau la instituirea curatelei/tutelei pentru a reprezenta corect interesele persoanelor cu handicap mental si psihic (la care este abolita partial/total capacitatea de a discerne si a se proteja singure). Echipa de control suspicioneaza faptul ca, prin acest mod de reprezentare de catre d-na Cotoraci, interesele fiecarei persoane cu handicap mental/psihic au fos grav prejudiciate, nefiind luate masuri reale de protectie sociale care se impuneau. In acest sens, au fost identificate declaratii ale rudelor de gradul 1 ale persoanelor cu handicap mental/psihic, care sustineau faptul ca au fost obligate sa dea declaratii false si carora li s-a pretins si sume de bani pentru obtinerea calitatii de persoana cu handicap. Din verificarile realizate, s-a constatat faptul ca presedinta Asociatiei Arizona incasa o cotizatie sub forma unor semnificative sume de bani, in raport cu nivelul indemnizatiei de persoana cu handicap ( de ex., 80 ron raportat la 230 ron indemnizatie pers. cu handicap).
- unii dintre medicii care au eliberat documentele medicale care au stat la baza incadrarii in grad de handicap, aveau si calitatea de membrii in Asociatia de Psihiatrie Arizona, prestand si servicii in cadrul acestei asociatii, in baza unor contracte de prestari servicii/voluntariat (dr. Schmidt , psiholog Reis).
- în cadrul activitatii de teren a echipei de control, din cele 21 de persoane verificate la domiciliu, 10 aveau si calitatea de membrii ai Asociatiei Arizona. Pentru celelalte 11 persoane vizitate (care aveau domiciliul in Branisca), exista suspiciunea ca ar fi tot membri ai Asociatiei Arizona, intrucat specialistii care au eliberat documente medicale pentru acestia, sunt aceeasi cu cei care au furnizat documentatia medicala pentru cazurile Arizona. (dr. Grecu, psiholog Florea- care este si membru al Comisiei de Evaluare, psiholog Balaci- membru Asociatia Arizona).
Pentru nerespectarea prevederilor art. 69, alin (1), art. 70, alin (2) şi a art. 85, alin (10), s-au aplicat sancţiuni contravenţionale, la DGASPC Hunedoara şi la 2 persoane fizice ( fostul președinte și actualul președinte ai Comisiei de evaluare), în conformitate cu art. 100, alin (1), lit b) şi g), din Legea nr. 448/2006, prin Procesele verbale Seria: MMFPS nr. 0002012, nr. 0002013 şi nr. 0002014 în cuantum total de 17.000 lei.
De asemenea, echipa de control a propus măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate în ce privește evaluarea și încadrarea în grad de handicap printre care:
1. Reanalizarea tuturor dosarelor pentru persoanele cu handicap, în special psihic şi mintal, existente în evidenţa DGASPC Hunedoara. Suspendarea drepturilor persoanelor la care se constată documente medicale irelevante pentru încadrarea în grad de handicap, reevaluarea încadrărilor cu respectarea legislaţiei în domeniu şi informarea lunară, atât a Inspecţiei Sociale cât şi a Comisiei Superioare asupra stadiului acţiunii.
2. Constituirea unei comisii interne, pentru evaluarea activităţii desfăşurate în cadrul SECPAH şi a Comisiei de evaluare şi sancţionarea administrativă a persoanelor responsabile de nerespectarea legislaţiei în vigoare privind încadrarea în grad de handicap, precum şi reconsiderarea componenţei celor două structuri în funcţie de rezultate, cu înlocuirea specialiştilor din cadrul SEC şi a Comisiei de Evaluare
Pornind de la constatările echipei de control referitoare la prezumția existenței unor fapte de natură infracțională, săvârșite în scopul obținerii certificatelor de persoane cu handicap și , implicit, a unor foloase financiare necuvenite propunem deferirea spre competentă cercetare a persoanelor responsabile de încadrările nelegale în grad de handicap în conformitate cu prevederile Legii nr. 39/2003 privind prevenirea și combaterea criminalității organizate, a prevederilor Legii nr. 78/2000 privind prevenirea descoperirea și sancționarea faptelor de corupție și a prevederilor art. 254 și art. 258 din Codul Penal
Existentei unor certificate acordate ilegal atrage dupa sine alocarea unor sume necuvenite care se vor constitui în debite fata de bugetul de stat si a caror recuperare va intra in sarcina DGASPC Hunedoara.
Referitor la solicitarea Serviciului de Investigare a Fraudelor din cadrul IPJ Hunedoara, necesară soluţionării dosarului penal nr. 290/2010, privind plângerea d-nei Cotoraci Catinca, preşedintele Asociaţiei Arizona a Persoanelor cu Handicap Mintal şi boală Alzheimer Hunedoara, din analiza dosarelor membrilor acestei asociaţii, echipa de control consideră neîntemeiată intervenţia acesteia în plângerea penală. Mai mult, din această analiză, am gasit grave nereguli în dosarele acestora, în baza cărora au fost încadraţi în grad de handicap. Aceste nereguli sunt reprezentate prin utilizarea unor referate medicale şi psihologice eliberate de aceeaşi specialişti menţionaţi mai sus; au fost identificate neconcordanţe importante între situaţia medicală şi socială a fiecarei persoane şi datele consemnate în documentele medicale şi anchetele sociale din dosar.
Notă privind controlul desfăşurat în perioada 14 iunie – 15 decembrie 2010, de către DGIS vizând încadrarea în grad de handicap grav si accentuat a personelor adulte cu handicap neinstituţionalizare[7]
În cadrul campaniei naţionale de control privind încadrarea în grad de handicap grav şi accentuat a persoanelor adulte cu handicap neinstituţionalizate (trăiesc in familie) desfăşurată în perioada iulie - decembrie 2010, au fost verificate:
La nivel național din totalul de 240.991 (reprezentând 39,63%[8] din totalul persoanelor adulte cu handicap neinstituţionalizate) dosare verificate administrativ, 50.442 (20,93%) au fost verificate în teren. La finalul controlului au fost propuse spre reevaluare 88.319 (36,65%).
În judeţul Hunedoara au fost verificate 5.196 dosare din care au fost propuse spre reevaluare un număr de 1.493 de dosare (28, 73%).
Observaţie: Reevaluarea acestor dosare nu a fost realizată deoarece la nivelul judeţului nu a fost constituita comisia de evaluare în conformitate cu Ordonaţa de urgenţă a Guvernului nr.84- 2010 situaţie existentă la nivelul întregii ţări .
La 31 martie 2011, la nivelul regiunii Vest care are o populaţie de 1.919.434 locuitori exista un număr mai mare cu 12.062 persoane cu handicap față de municipiul București cu o populație de 1.944.451 locuitori (cu 25.017 locuitori mai mult față de Regiunea Vest). În județul Hunedoara existau cu 8.316 persoane cu handicap mai mult față de județul Arad ( 12.465 persoane cu handicap) cu o populație de 455.477 locuitori.
Situație comparată pe judeţe şi pe cele 8 regiuni de dezvoltare
· Clasificarea județelor după numărul persoanelor cu handicap raportat la populația județului la 31 martie 2011 – primele 10 județe cu ponderea cea mai mare
Nr. Crt. | Județ | Populatie | Nr. total pers. cu handicap | Nr.total persoane adulte | Pondere persoane cu handicap din județ raportat la total populație din județ | Locul persoanelor cu handicap din județ raportat la total populație din județ |
1. | Sălaj | 241.417 | 14.533 | 13.742 | 6,02 % | 1 |
2. | Vrancea | 390.526 | 22.727 | 21.583 | 5,82% | 2 |
3. | Vâlcea | 407.431 | 19947 | 17.980 | 4,90% | 3 |
4. | Alba | 373.134 | 17.945 | 15.455 | 4,81% | 4 |
5. | Sibiu | 424.796 | 20.402 | 19.432 | 4,80 % | 5 |
6. | Mehedinți | 292.231 | 13.811 | 12.898 | 4,73 % | 6 |
7. | Hunedoara | 463.102 | 20.572 | 19.070 | 4,44 % | 7 |
8. | Argeș | 640.484 | 27.444 | 25.782 | 4,28% | 8 |
9. | Prahova | 814.689 | 34.063 | 31.870 | 4.18 % | 9 |
10. | Bistrita | 317.316 | 12.183 | 11.372 | 3,84 % | 10 |
Exemple județe cu populație aproximativ egală sau mai mare | ||||||
1. | Giurgiu | 280.959 | 8.609 | 8.025 | 3,06% | 20 |
2. | Ialomita | 287.678 | 8.628 | 7.595 | 3.00% | 22 |
3. | Gorj | 376.916 | 10.885 | 10.031 | 2,89% | 27 |
4. | Vaslui | 451.106 | 12.644 | 10.965 | 2,80% | 30 |
5. | Arad | 455.477 | 12.256 | 11.057 | 2,69% | 33 |
6. | Cluj | 692.339 | 22.212 | 19574 | 3,21% | 17 |
7. | Galați | 609.398 | 11.595 | 10.394 | 1,90% | 41 |
8. | Iași | 824.780 | 26.169 | 23.263 | 3,17% | 18 |
9. | Olt | 465.019 | 13.664 | 12.096 | 2,94% | 25 |
10. | Constanta | 723.696 | 15.458 | 14.029 | 2,14% | 39 |
Sursa: datele statistice publicate pe site-ul DGPH la 31.03.2011
· Clasificarea regiunilor de dezvoltare în funcție de ponderea persoanelor cu handicap din regiune – la 31 martie 2011
Nr. Crt. | Regiunea | Populatie | Nr. total pers. cu handicap la nivel de regiune | Nr.total persoane adulte | Pondere persoane cu handicap din regiune raportat la total populație din regiune | Locul persoanelor cu handicap din regiune raportat la total populație din regiune | ||
1. | Nord - Vest | 2.719.719 | 99.330 | 90.341 | 3,65% | 1 | ||
2. | Vest | 1.919.434 | 69.296 | 62.633 | 3,61% | 2 | ||
3. | Sud - Muntenia | 3.267.270 | 113.213 | 104.716 | 3,47% | 3 | ||
4. | Centru | 2.524.418 | 83.912 | 76.265 | 3,32% | 4 | ||
5. | Sud - Vest Oltenia | 2.246.033 | 72.644 | 65.368 | 3.23% | 5 | ||
6. | Sud - Est | 2.811.218 | 83.866 | 77.332 | 2,90% | 6 | ||
7. | București - Ilfov | 2.261.698 | 64.626 | 60.403 | 2,86% | 7 | ||
8. | Nord - Est | 3.712.396 | 104.595 | 92.430 | 2,82% | 8 | ||
Exemple județe din fiecare regiune cu ponderea cea mai mare a persoanelor cu handicap | ||||||||
Regiunea | Județul | Populație județ | Nr. total persoane cu handicap din județ | Nr. persoane adulte cu handicap din total personae cu handicap | Ponderea persoanelor cu handicap din județ raportata la populatia din regiune | |||
1. | Nord – Vest | Sălaj | 241.417 | 14.533 | 13.742 | 6,02% | ||
2. | Vest | Hunedoara | 463.102 | 20.572 | 19.070 | 4,44% | ||
3. | Sud - Muntenia | Argeș | 640.484 | 27.444 | 25.782 | 4,28% | ||
4. | Centru | Sibiu | 424.796 | 20.402 | 19.432 | 4,80% | ||
5. | Sud - Vest Oltenia | Vâlcea | 407.431 | 19.947 | 17.980 | 4,90% | ||
6. | Sud - Est | Vrancea | 390.526 | 22.727 | 21.583 | 5,82% | ||
7. | București - Ilfov | București | 1.944.451 | 57.234 | 53.687 | 2,94% | ||
8. | Nord - Est | Suceava | 708.109 | 20.674 | 18.556 | 2,92% | ||
Sursa: datele statistice publicate pe site-ul DGPH la 31.03.2011
PACIENTI VERIFICATI
U. M. – Hunedoara:
· Persoană aparent fără venituri, fără ocupație (declarativ)
· Standard de viață foarte ridicat în disonanță cu lipsa veniturilor
· Prestează muncă fără forme legale (din declarații personale, muncește ocazional în Germania)
· Status medical: stare de sănătate corespunzătoare, nu prezintă semne sau simptome de boală, deși a fost încadrat pentru demență Altzheimer, formă gravă, cu asistent personal. În timpul vizitei nu a putut prezenta documente medicale (rețetă, ieșiri din spital) și a afirmat că nu urmează un tratament psihiatric.
· Posedă permis de conducere, eliberat în 2009
· Se află în sfera relațiilor personale cu vicepreședinta asociației Arizona
H. V. – Hunedoara:
· Persoană încadrată în gradul grav cu asistent personal și nu a fost găsit la domiciliu pentru că lucrează în construcții (declarație vecină)
· Deși este diagnosticat cu Altzheimer, formă gravă, este autonom, iar asistentul personal (soția) locuiește perioade lungi la țară.
· Posedă permis de conducere eliberat în 2011.
B.V. - Hunedoara:
· Este încadrată în grad grav, cu asistent personal, cu afecțiune Altzheimer, formă gravă
· Are grad ridicat de autonomie, conform declarațiile soțului precum și cele personale reieșite din convorbire telefonică - în momentul vizitei era singură la cumpărături în altă localitate (Deva)
· Standard de viață foarte ridicat în disonanță cu lipsa veniturilor
N. S. – Hunedoara:
· Este încadrată în grad grav, cu asistent personal, cu afecțiune Altzheimer, formă gravă
· În timpul vizitei la domiciliu s-a constatat că este orientată temporospațial și relativ autonomă (peste 70 ani) și conform propriilor declarații suferă de depresie
N.M. – Hunedoara:.
· Este încadrat în grad grav, cu asistent personal, cu demență senilă, formă gravă
· În timpul vizitei s-a constatat că nu prezintă tulburări cognitive semnificative și nu urmează tratament psihiatric
C.A. – Brănișca:
· Este diagnosticată cu Retard mental, cu tulburări de comportament, fiind încadrat în grad de handicap accentuat
· În timpul vizitei s-a constatat ca persoana este autonoma si orientata spatial si temporal, nu are tulburari cognitive si nci documente medicale care sa ateste faptul ca diagnosticul este stabilit inaintea varstei de 18 ani (criteriu de baza in stabilirea diagnosticului de Retard mental).Initial, a avut un comportament simulant de persoana dezorientata si imobilizata la pat, ulterior colaborand si raspunzandfara probleme la intrebari.
· La ceeasi adresa a fost identificat si sotul doamnei care este persoana cu handicap vizual.
[2] Conform datelor statistice publicate pe site-ul DGPH la 31.03.2011 în judeţul Hunedoara numărul total de persone cu handicap este de 20. 143 din care 19.070 reprezintă persone adulte cu handicap .
[3] Lunar plata drepturilor aferente acestor persone cu handicap se ridică la suma de 4.039.984 lei, sumă provenită de la bugetul de stat.
[4] Pentru persoanele cu handicap grav și accentuat, se plătesc indemnizații
[5] Comisia Superioară poate respinge o contestație și gradul este menținut sau poate accepta o contestație si atunci gradul este schimbat în mod favorabil. .
[6] În localitatea Brănişca există 178 de persone cu handicap, din care 49% sunt cu afecţinui mentale şi psihice, raportate la o populaţie de 1.748 locuitori ( 10% din populaţie).
[7] Controlul s-a axat pe verificarea personelor care trăiesc in familie, personele instituţionalizate nu au făcut obiectul acestui control.
[8] La 31.03.2010 numărul de persone adulte cu handicap neinstituţionalizate era de 608.034 .
Cu retard e şi Lăzăroiu, ca să fim corecţi până la capăt...
RăspundețiȘtergerecu chestii de genu te intalnesti in fiecare oras, nu-i asa?
RăspundețiȘtergere